KSeF obowiązkowy od 1 lipca 2024 r. – parlament zakończył prace nad ustawą
Obowiązek e-fakturowania wejdzie w życie 1 lipca 2024 r. Sejm odrzucił w piątek uchwałę Senatu, który był za odrzuceniem ustawy wprowadzającej Krajowy System e-Faktur. Dla małych i średnich przedsiębiorców zwolnionych z VAT korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe później – od 1 stycznia 2025 r.
Sejm głosował nad stanowiskiem Senatu w sprawie nowelizacji ustawy o VAT oraz niektórych innych ustaw, której celem jest wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur. Senat odrzucił ustawę uchwałą z 14 lipca. Senatorowi uznali, że ustawa jest niedopracowana, zaś Biuro Legislacyjne zgłosiło wątpliwości co do konstytucyjności niektórych przepisów. – Na stanowisko Izby w sprawie ustawy wpłynęły zastrzeżenia natury konstytucyjnej oraz merytorycznej zgłoszone do jej treści – czytamy w uchwale Senatu.
Sejm odrzucił jednak stanowisko Senatu i ustawa wejdzie w życie w kształcie przyjętym przez Sejm.
Za odrzuceniem veta głosował 233 posłów, 217 było przeciw, nikt się nie wstrzymał od głosu.
Zgodnie z ustawą, obowiązek e-fakturowania co do zasady wejdzie w życie 1 lipca 2024 r. Dla małych i średnich przedsiębiorców zwolnionych z VAT korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe od 1 stycznia 2025 r. Nowe obowiązki będą dotyczyć około 2,8 mln podatników VAT, w tym około 2 mln podatników VAT czynnych.
Obecnie wystawianie faktur w KSeF jest dobrowolne.
Ministerstwo Finansów wskazuje na szereg korzyści wynikających z KSeF:
- Podatnik korzystający z KSeF, który wystąpi o zwrot podatku VAT naliczonego otrzyma ten zwrot w krótszym okresie.: 40 dnia zamiast 60 dni.
- Nie trzeba będzie wystawiać duplikatów faktur, ponieważ e-faktury w KSeF nie zgubią się, nie ulegną zniszczeniu, będą zawsze dostępne dla wystawcy i odbiorcy faktury.
- Nie trzeba będzie przesyłać na żądanie organów podatkowych struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego dla Faktur (JPK_FA).
MF zapowiada też, że obowiązkowy KSeF pozwoli szybciej weryfikować prawidłowość rozliczeń podatkowych bez angażowania podatników i wszczynania kontroli.
– Powszechne elektroniczne fakturowanie w obrocie gospodarczym silnie wpływa na wszystkie procesy sprzedaży i obsługi zakupów. Niesie wiele korzyści, przyśpiesza i pozwala na automatyzowanie obsługi faktur, wymaga jednak dobrego przygotowania merytorycznego, organizacyjnego, technicznego wymaga dostosowania oprogramowania a na to potrzeba czasu. Mam nadzieję, że te 11 miesięcy które pozostały do wejścia w życie przepisów wystarczy aby się dobrze przygotować. Pierwszym krokiem jest cyfryzacja wymiany danych wewnątrz organizacji czyli pozbycie się „papierowego” modelu obsługi faktur – mówi Bogdan Zatorski, kierownik do spraw analiz biznesowych i wymagań prawnych w Symfonii.
Ustawa zakłada także wprowadzenie wyłącznie elektronicznej obsługi wiążących informacji: WIT (wiążąca informacja taryfowa), WIP (wiążąca informacja o pochodzeniu), WIA (wiążąca informacja akcyzowa) oraz WIS (wiążąca informacja stawkowa) – poprzez rozbudowę i dostosowanie funkcjonujących już systemów informatycznych KAS (e-Urząd Skarbowy, Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – PUESC).
artykuł za Prawo.pl
autor: Monika Pogroszewska
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej skontaktuj się z nami – Kancelaria Prawna Jackowski